Foto av Anders Hellberg - Eget arbete, CC BY-SA 4.0
Det finns hopp!
Under två veckor med start
31 oktober skall
politiker och
tjänstepersoner försöka lösa
klimatkrisen som beror på utsläpp av
växthusgaser.
Vetenskapsmännen har inte stora förhoppningar eftersom världen saknar en
billig och grön energikälla som är
tillgänglig dygnet runt och som kan konkurrera ut
fossila bränslen.
Men det finns hopp. Den 9 december 2021 skall
Andrea
Rossi visa sin
E-Cat SKL på Internet och för samma summa som
den billigaste solpanelen så
levererar E-Cat SKL samma mängd energi dygnet runt, även när solen inte skiner.
Vindkraft har många
experter sett som ett miljövänligt alternativ till
fossila bränslen.
Men den har nackdelen att inte leverera energi när vinden inte blåser, med
energiunderskott och högre energipriser som följd.
Bert Harju har löst det
problemet med sin elektriska
motor/generator med den totala
verkningsgraden 400%.
Kärnkraften måste byggas ut
för att klara Sveriges elbehov enligt vissa politiska partier. Men
kärnkraften har nackdelarna att
kärnkraftverken
tar lång tid att bygga, är
dyra och
avfallet är radioaktivt.
Brilliant Light Power säger sig ha löst
det problemet med sin
MHD SunCell som bara förbrukar
vatten med uteffekten 20 MW/liter.
Som uppfinnare med tummen mitt i handen vill
jag ge bort min elmotor ide, därför att jag kan bara bygga fri energi generatorer utan
rörliga delar: Min elmotor ide är en kombination av två fri energi uppfinnares ideer:
Bob Teal - Magnipulsion och
Troy Reed - Magnetic Motor.
Tänk er Burke motorn eller
Boxermotorn fast med
elektromagneter istället: En fast elektromagnet och en rörlig elektromagnet.
Uteffekten beror på storleken av järnkärnan och antalet lindningsvarv gånger strömmen.
Den fasta och den rörliga elektromagneten är parallellkopplade. Det första
konstruktören gör är att seriekoppla elektromagneterna. Då ökar antalet lindningsvarv
med det dubbla samtidigt som strömmen halveras. Alltså får man samma uteffekt med
seriekopplade som parallellkopplade elektromagneter.
Nästa steg är att dubbla
antalet lindningsvarv på varje elektromagnet och använda fyra elektromagneter. Då
minskar strömmen med hälften till varje elektromagnet, men antalet varv dubblas och
därför drar elmotorn med fyra elektromagneter lika mycket ström som med två
elektromagneter.
Nu är det inte så enkelt. Den ström som passerar varje
elektromagnet beror på frekvensen. Ökar man frekvensen som driver elektromagneterna
ökar motståndet mot strömmen. Därför skall elektromagneterna drivas med pulserande
likspänning och inte med sinusvåg frekvenser. Det finns några knep till för att
tillverka en fri energi motor som kan användas i elbilar:
Om man ökar storleken
på järnkärnan ökar uteffekten, men samtidigt ökar motståndet mot elströmmen:
Edwin V. Gray kom på att om man ökar
växelström motståndet på elektromagneterna genom att använda större järnkärna
och linda elektromagneten med fler lindningsvarv, men samtidigt ökar den pulserande
drivspänningen, så är elströmmen genom elektromagneterna konstant.
Edwin V. Gray laddade först upp en
kondensator till 3000 volt som han sedan urladdade genom elmotorns elektromagneter,
vilket ökade strömmen genom elektromagneterna.
- Hermes Atar Trismegistus
tillbaka till länksidan
förslag
läs och skriv i min gästbok