COP26 Glasgow Skottland



Greta Thunberg

Greta Thunberg



Foto av Anders Hellberg - Eget arbete, CC BY-SA 4.0

Det finns hopp!



Under två veckor med start 31 oktober skall politiker och tjänstepersoner försöka lösa klimatkrisen som beror på utsläpp av växthusgaser. Vetenskapsmännen har inte stora förhoppningar eftersom världen saknar en billig och grön energikälla som är tillgänglig dygnet runt och som kan konkurrera ut fossila bränslen.

Men det finns hopp. Den 9 december 2021 skall Andrea Rossi visa sin E-Cat SKL på Internet och för samma summa som den billigaste solpanelen så levererar E-Cat SKL samma mängd energi dygnet runt, även när solen inte skiner.

Vindkraft har många experter sett som ett miljövänligt alternativ till fossila bränslen. Men den har nackdelen att inte leverera energi när vinden inte blåser, med energiunderskott och högre energipriser som följd. Bert Harju har löst det problemet med sin elektriska motor/generator med den totala verkningsgraden 400%.

Kärnkraften måste byggas ut för att klara Sveriges elbehov enligt vissa politiska partier. Men kärnkraften har nackdelarna att kärnkraftverken tar lång tid att bygga, är dyra och avfallet är radioaktivt. Brilliant Light Power säger sig ha löst det problemet med sin MHD SunCell som bara förbrukar vatten med uteffekten 20 MW/liter.

Som uppfinnare med tummen mitt i handen vill jag ge bort min elmotor ide, därför att jag kan bara bygga fri energi generatorer utan rörliga delar: Min elmotor ide är en kombination av två fri energi uppfinnares ideer: Bob Teal - Magnipulsion och Troy Reed - Magnetic Motor.

Tänk er Burke motorn eller Boxermotorn fast med elektromagneter istället: En fast elektromagnet och en rörlig elektromagnet. Uteffekten beror på storleken av järnkärnan och antalet lindningsvarv gånger strömmen. Den fasta och den rörliga elektromagneten är parallellkopplade. Det första konstruktören gör är att seriekoppla elektromagneterna. Då ökar antalet lindningsvarv med det dubbla samtidigt som strömmen halveras. Alltså får man samma uteffekt med seriekopplade som parallellkopplade elektromagneter.

Nästa steg är att dubbla antalet lindningsvarv på varje elektromagnet och använda fyra elektromagneter. Då minskar strömmen med hälften till varje elektromagnet, men antalet varv dubblas och därför drar elmotorn med fyra elektromagneter lika mycket ström som med två elektromagneter.

Nu är det inte så enkelt. Den ström som passerar varje elektromagnet beror på frekvensen. Ökar man frekvensen som driver elektromagneterna ökar motståndet mot strömmen. Därför skall elektromagneterna drivas med pulserande likspänning och inte med sinusvåg frekvenser. Det finns några knep till för att tillverka en fri energi motor som kan användas i elbilar:

Om man ökar storleken på järnkärnan ökar uteffekten, men samtidigt ökar motståndet mot elströmmen: Edwin V. Gray kom på att om man ökar växelström motståndet på elektromagneterna genom att använda större järnkärna och linda elektromagneten med fler lindningsvarv, men samtidigt ökar den pulserande drivspänningen, så är elströmmen genom elektromagneterna konstant. Edwin V. Gray laddade först upp en kondensator till 3000 volt som han sedan urladdade genom elmotorns elektromagneter, vilket ökade strömmen genom elektromagneterna.

- Hermes Atar Trismegistus

tillbaka till länksidan
förslag
läs och skriv i min gästbok