Ljus i mörkret

Parul Gulati

Parul Gulati



John 1:4 I honom var liv, och livet var människornas ljus.

Det gudomliga livet som Jesus levde var människornas ljus.

John 1:5 Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.

Det gudomliga livet övervinner människornas mörker.

John 1:7 Han kom som ett vittne för att vittna om ljuset, för att alla skulle komma till tro genom honom.

Johannes kom för att vittna om Jesus som levde det gudomliga livet, så att människorna skulle komma till tro på det gudomliga livet som Jesus levde.

John 1:8 Själv var han inte ljuset, men han kom för att vittna om ljuset.

Johannes levde inte det gudomliga livet, utan var endast en profet röst som banade vägen för herren Jesus!

John 1:9 Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till världen.

Det gudomliga livet som Jesus levde är alla människornas ljus och kom in i världen genom det exemplariska livet som Jesus levde.

John 3:19 Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda.

Människornas levde egoistiska liv och ville inte byta ut sina liv mot Jesus gudomliga liv, som en Jesus följeslagare.

John 3:20 Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas.

Människorna ville inte släppa taget om sina egoistiska liv och byta ut det mot Jesus gudomliga liv som han personifierade medans han vandrade på Jorden.

John 3:21 Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."

Den som vill leva det gudomliga livet och göra den Heliga Anden vilja gör att det gudomliga livet skapar gudomliga gärningar.

John 5:35 Han var en lampa som brann och lyste, och en kort tid ville ni glädja er i hans ljus.

Johannes var en profet som vittnade om att Jesus med sitt gudomliga liv skulle uppenbaras i världen, så att människorna skulle få ljus i sina liv och inte längre vandra i mörkret.

John 8:12 Jesus talade åter till dem och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus."

Jesus levde det gudomliga livet som människorna kan följa i hans fotspår genom att lämna sitt personliga liv och istället leva det gudomliga liv den Heliga Anden vill att man skall leva och vara glad, tillfredställd och nöjd.

John 9:5 När jag är i världen, är jag världens ljus."

Jesus levde det gudomliga livet medans han vandrade här på Jorden och var världens ljus. Vi som umgås med den Heliga Anden och lever det gudomliga liv är världen ljus idag. Men det största ljuset är världens mästare och ledare - Jesus.

John 11:9 Jesus svarade: "Har inte dagen tolv timmar? Den som vandrar om dagen snavar inte, eftersom han ser denna världens ljus.

Genom att se och leva det gudomliga livet så upptäcker man att man är gudomlig.

John 11:10 Men den som vandrar om natten snavar, därför att ljuset inte finns i honom."

Den som lever sitt egoistiska liv är otillfredställd och missnöjd och har problem. Men genom att göra en 180 graders sväng och börja leva det gudomliga livet som den Heliga Anden vill att vi skall leva, blir vi glada, tillfredställda och nöjda.

John 12:35 Jesus sade till dem: "Ännu en kort tid är ljuset ibland er. Vandra medan ni har ljuset, så att mörkret inte övervinner er. Den som vandrar i mörkret vet inte vart han går.

Jesus levde det gudomliga livet och var därför ett fyrljus som lyste upp människornas väg, så att de inte gick vilse.

John 12:36 Tro på ljuset, medan ni har ljuset, så att ni blir ljusets barn." När Jesus hade sagt detta drog han sig tillbaka och dolde sig för dem.

Nu när Jesus har dragit sig tillbaka från världen till himlen, där han dolt sig, kan vi genom att leva som den Heliga Anden vill att vi skall leva våra gudomliga liv bli ljusets barn.

John 12:46 Jag är ljuset som har kommit till världen, för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret.

Jesus är denna världs ledare och mästare. Genom att följa i Jesus fotspår och leva det gudomliga livet så lever vi i en ljus värld och är glada, tillfredställda och nöjda.

New Jag som har diagnosen Paranoid Schizofreni och bor ensammen i min lägenhet, har lätt för att samtala med utomjordingar/mästare/goda andar som sällskap. Jag hoppas på att de skall befria mig från mina tre problem: 1) Dålig hörsel 2) Andningsproblem mot (o)parfyrmerade tvättmedel 3) orolig mage.

Men samtal med onda andar som utger sig för att vara utomjordingar/mästare/goda andar, sänker mitt humör och skapar fortsatt sjukdom i min kropp. Att se sig själv och världen som Gud ser den är lösningen på våra problem, eftersom vi då kommer i kontakt med hälsosamma ideer och tankar och därför kan uttala Guds helande ord och utföra Guds kärleksfulla gärningar.

Hela Jesus mission gick ut på en enda sak: Att byta ut religiösa laggärningar mot den levande Gudens ideer, ord, tankar och handlingar. Det kan komma som en shock för kristna som tror att Bibeln är Guds oförfalskade ord. Eftersom det finns motsägelser i Bibeln så förstår man att rent logiskt sett att Bibeln inte kan vara Guds ofelbara ord och vilja. Jesus som var en israelit och var väl förtrogen med gamla testamentet förstod att en människa blir som hon uppfattar sig själv och världen.

Enligt Jakobs lag (1 Moseboken 30:37-39) blir en människa som hon uppfattar världen medan hon gör sina gärningar.

Men Jakob tog färska käppar av poppel, mandelträd och lönn och gjorde vita ränder på dem genom att skala av barken så att det vita på käpparna syntes. Sedan lade han käpparna som han skalat i rännorna eller vattenhoarna, så at djuren hade dem framför sig när hjordarna kom för att dricka. De brukade para sig när de kom för att dricka. När djuren parade sig vid käpparna blev djurens avkomma strimmig, spräcklig och brokig.

Vårt liv blir hur vi uppfattar möjligheterna i livet och handlar därefter. Därför sa Jesus: Ditt öga är kroppens lykta. När ditt öga är friskt får också hela din kropp ljus, men när det är sjukt ligger också din kropp i mörker. Se därför till att ljuset i dig inte är mörker. Om hela din kropp har ljus och ingen del ligger i mörker, då får den ljus helt och hållet, som när ljuset från en lampa lyser på dig med sitt klara sken. (Lukas 11:34-36) Då rörde han vid deras ögon och sade: "Så som ni tror ska det ske för er." (Matteus 9:29) "Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom." (Romarbrevet 12:2)

Eftersom livet blir det vi tror på, så är det viktigt att tro på rätt saker. Vi behöver byta ut tron på en materialistisk värld mot tron på en andlig värld, där livsanden är odödlig, själen kan känna och förstå Gud och att kroppen är andlig, eftersom den levandegörs av livsanden. Med det resonemanget följer att eftersom kroppen, själen och livsanden är andliga så är vi teoretisk odödliga.

Vi är odödliga från Guds sida sett och vi behöver leva av varje ide och tanke som kommer från Gud och hoppas att vi ger så mycket av Gud till alla jordens varelser att vi kan förandliga våra kroppar så att vi kan ta med oss kroppen när vi reser till himlen.

"Guds sinne flödar medvetandet som solskenet flödar i ett mörkt rum. Genomträngandet av det universiella sinnet in i det personliga sinnet är som när det stora lufthavet flödar in i den orena luften som hållits innesluten under lång tid i ett rum. Det står ensamt, överlägset och vi kommer till insikt att det bara finns ett tempel att bygga.

Den levande Gudens tempel är sammanblandningen av det större och det mindre, genom vilket det mindre blir ett med det större. Orenheten orsakades av separationen av det mindre från det större. Renheten skapas av deras förening, så att det inte längre finns något större eller mindre, utan bara en, god, hel, ren luft. På samma sätt måste vi förstå att Gud är En, och alla saker, synliga och osynliga är Ett med Gud. Det är separationen från Gud som har orsakat synd (oharmoni), sjukdom, fattigdom och död. Det är föreningen med Gud som orsakar att vi blir en hel människa, eller blir medveten om att vi är hela."


-Life and Teaching of the Masters of the Far East volume 1, page 40 av Baird T. Spalding

"Att det finns en allvis, intelligent ande, att denna intelligens är gudomlig och oändlig och genomsyrar allt, kan inte motsägas. Eftersom denna intelligens genomtränger allt och är oändlig och är källan till allt. Den är gudomlig, och dess gudomlighet framburen i tänkbara eller synliga former, det är faktumet eller sanningen om allting.

Du kan namnge denna allvetande, intelligent ande, Gud eller Gott eller vad du vill, eftersom man måste ha ett namn för allt. När man har utsett en sak, har man makt att föra den fram till existens. Om man namnger något genom sann vördnad, tillbedjan och lovprisningar, kan han och blir det som han nämner.

Således kan man se att man genom val kan bli Gud eller djur. Han blir det ideal som han presenterar för sig själv att följa. Med denna tankegång, är det enkelt att se att människan är den enfödde Gudens Son, eller enfödde djurets son. Således, genom val, kan man bli ond eller djävulen om hans ögon skådar det onda; eller han blir Gud; om hans ögon ser Gud....


Life and Teaching of the Masters of the Far East volume 3 page 99-100 av Baird T. Spalding



- Hermes Atar Trismegistus

tillbaka till länksidan
förslag
läs och skriv i min gästbok