Du har tro - Använd den!





Vems tro är den rätta tron? Frågan kan tyckas lite märkligt. Alla vet att de kristna har rätt tro och kommer till himlen, efter döden. Men evangelierna nämner två personer som hade mer tro än de övriga. Vilka var dom och varför hade de mer tro, än de andra?

De kristna påstår att det naturligtvis var två judar som hade den rätta tron, eftersom Jesus var jude och han har sagt att från judarna kommer räddningen:

"Ni tillber vad ni inte känner. Vi tillber vad vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna." (Johannes 4:22)

Men evangelierna nämner två hedningar som hade starkare tro än judarna, nämligen den romerska officeren och den kanaaneiska kvinnan. Det är uppenbart att både den romerska officeren och den kanaaneiska kvinnan hade ryktesvägen hört talas om den mirakelgörande juden Jesus och därför hade tro på att Jesus kunde hela de sjuka och befria de besatta.

Den romerska officeren hade en tjänare som låg för döden och officeraren hade så stark tro på Jesus makt att han lät hälsa att:

"Herre, gör dig inte besvär. Jag är inte värd att du går in under mitt tak. Därför tyckte jag mig inte heller värdig att komma till dig. Men säg ett ord, så blir min tjänare frisk. Jag är själv en man som står under befäl, och jag har soldater under mig. Säger jag till en: Gå, så går han, och till en annan: Kom, så kommer han, och till min tjänare: Gör det här, så gör han det." (Lukas 7:6-8)

Officerarens tro förundrade Jesus, så till den grad att han sa:

"Jag säger er: Inte ens i Israel har jag funnit en så stark tro." (Lukas 7:9)

Den kanaaneiska kvinnan hade en dotter som var besatt av en ond ande och kom till Jesus och vädjade om hjälp:

"Herre, Davids Son, förbarma dig över mig! Min dotter är svårt besatt." (Matteus 15:22)

Jesus svarade att han bara var utsänd till Israels förlorade får och därför kunde han inte hjälpa kvinnans dotter. Men den kanaaneiska kvinnan vädjade om hjälp och till slut gick Jesus med på att befria hennes dotter på grund av hon hade så stor tro:

Då svarade Jesus henne: "Kvinna, din tro är stor. Det ska ske för dig som du vill." Och från den stunden var hennes dotter botad. (Matteus 15:28)

Kristna strävar efter ha så stark tro som möjligt, eftersom de tror att Jesus hjälper dem i förhållandet till storleken på deras tro. Men Jesus sade att om någon vill bli hans lärjunge, måste han förneka sig sin egna tro och istället leva ut Jesus tro: Sedan sade han till alla:

"Om någon vill följa mig, ska han säga nej till sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig. Den som vill rädda sitt liv ska mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han ska rädda det. (Lukas 9:23-24)

Alla som vill vara Jesus lärjungar måste alltså dö bort från kristen prestations tro och istället leva ut den tro som Jesus har. Precis som Jesus dog bort från sitt ego och uttryckte Fadern, så måste en kristen dö bort från sitt ego och uttrycka Jesus:

Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? Orden jag talar till er säger jag inte av mig själv. Fadern bor i mig och gärningarna är hans verk. (Johannes 14:10)

Vi kan inte prestera oss fram till underverk, eftersom vi då uttrycker religiösa ritualer som exempelvis att i egen kraft tro mera och starkare, memorera bibelverser och uttala dom när vi möter motstånd. Stå på bibelordet när vi är sjuka och näpsa djävulen och hans onda andar samt ha Jesus som idol, istället för ett ideal att följa.

Det sistnämda kan komma som en chock för lovsjungande kristna som upphöjer Jesus till kung, istället för ett ideal att följa. Men vad säger Bibeln om Jesus som kung?

Jesus förstod att de tänkte komma och göra honom till kung med våld, och han drog sig undan upp till berget igen, helt ensam. (Johannes 6:15)

Människorna såg alla de under som Jesus gjorde och tänkte att bara vi får göra Jesus till kung, så löser han alla våra problem. De förstod inte Jesus lära att han ville att människors ego som skapar ett matteriellt liv skulle dö och istället skulle de uttrycka det oegoistiska gudomliga livet som Jesus personifierade och var ett exempel på. Jesus sa flera gånger "följ mig" och inte "gör mig till kung". Jesus kom till en värld full av vidskepelse och undervisade genom sitt liv vilka egenskaper den enda sanna Guden som Jesus kallade Fadern hade:

Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. (Johannes 14:6)

George Adamskis utomjordingar förstod Jesus lära och kallar Fadern för den kosmiska intelligensen, eftersom Gud finns överallt:

För i honom är det vi lever och rör oss och är till, så som även några av era egna skalder har sagt: Vi är av hans släkt. (Apostlagärningarna 17:28)

Kristna har felaktigt påstått av utomjordingar är onda andar som kommer från en annan dimension och kan materialisera sig och deras farkoster temporärt. Men vad sa Jesus om det?

Säg antingen att trädet är gott och frukten god, eller att trädet är dåligt och frukten dålig. För på frukten känner man trädet. Huggormsyngel! Hur skulle ni som är onda kunna säga något gott? Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen. En god människa tar fram ur sitt goda förråd det som är gott, och en ond människa tar fram ur sitt onda förråd det som är ont. (Matteus 12:33-35)

Alltså är en del utomjordingar inte onda andar, eftersom de lever på himmelska planeter som saknar krig och förstörelser: "Cirka 1500 utomjordingar från "Mars" och "Venus" levde i USA under 50-talet. På deras hemplaneter finns inga krig, inga militärer, inga poliser, inga fängelser, inga regeringsbyggnader, inga droger, inga sjukhus. De lever efter de 12 gudomliga lagarna och sjukdom är nästan okänt. De arbetar oftast bara 1 timme per dag och aldrig mer än 3."

Du har tro - Använd den! av Peter Ljunggren är den bästa boken om kristen tro och den här webbsidan är inspirerad av den boken.

- Hermes Atar Trismegistus

tillbaka till länksidan
förslag
läs och skriv i min gästbok