Gud i oss



Lotta Schelin

L8 Schelin



Människan består av två delar - Den förnyelsebara materien från jorden som är kroppen och den odödliga livsanden från Gud som är medvetandet. Så länge livsanden lever i kroppen, så är kroppen animerad materia. Man kan säga att materien visar livsanden. Kroppen är därför andlig, så länge den är levande.

Vid döden går kroppen tillbaka till jorden och det odödliga medvetandet tillbaka till Gud. Gud är alltså levande genom människan och alla människor är Gudar. Människan kan antingen leva egoistiskt, genom att samla på sig så mycket pengar som möjligt. Vilket gör att hon kan köpa så mycket saker som möjligt att njuta av. Eller så kan hon leva ut Villkorslös Kärlek och vara empatiskt och altruistiskt och tjäna andra människor.

Det är genom att älska och tjäna andra människor som Gud kommer till uttryck i människan och uppenbarar Guds Rike på jorden. 2001 fick jag diagnosen Paranoid Schizofreni och går på tung medicinering sedan dess. Så länge jag är inåtvänd så hör jag ibland röster och de är både onda och goda. Lyckligtvis är inte rösterna kommenderande, utan bara kommenterande. Jag har prövat att vara utåtvänd och strunta i rösterna, men det har inte mått något bra av. Min direkthet och genialitet har försvunnit. Vad jag också märkt är att jag är framåtlutad när jag är olycklig och rak i ryggen när jag är lycklig. När jag är olycklig har jag ett minustecken till mun och när jag är lycklig, så ler jag.

En sak är säker, jag skulle behöva ha mera vänner så att jag kan vara mer utgivande och inte bara vara utgivande på Internet. Det får bli mitt mål våren-sommaren-hösten 2017 då jag kommer att vara ute på stan och samtala med folk. Att prata bort en stund som Clas Svahn brukar säga.

För alla som lider av psykiska problem och är olyckliga, har jag kanske lösningen på problemen. Gör en punkt i innertaket, ovanför huvudkudden. Lägg dig sedan på sängen och se på punkten, samtidigt som du låter känslorna och tankarna vandra. När du får kärleksfulla känslor, vet då att detta är ditt sanna jag. När du får positiva tankar, vet då att detta är ditt sanna jag. Medans du upplever kärlek och goda tankar och har frid i sinnet. Stig upp ur din säng och lev i kärleken och de goda tankarnas värld.

En människa uttrycker Gud, när hon är kärleksfull, osjälvisk och positiv, men misslyckas att uttrycka Gud när hon är kärlekslös, självisk och negativ. Alla djur i skapelsen kan uttrycka Gud på deras eget sätt och djur kan fungera som terapi åt inåtvända och olyckliga människor. Speciellt hundar som viftar på svansen och är kärleksfulla kan göra olyckliga människor lyckliga igen. Även gosiga katter har en positiv effekt på en människa. Kan ni tänka er vilken underbar värld vi kommer att leva i när alla människor slutar upp med att knappa på mobiltelefonen och istället återgår till att vara medmänniska, full av kärlek, osjälvisk och positiv.

Livet mellan födseln och döden är en serie av val och vi kan lära av djuren som saknar kunskapen om hur man använder en mobiltelefon och istället är kärleksfulla, osjälviska och positiva. Meningen med det mänskliga livet är att ta djurens kärleksfullhet, osjälviskhet och positivitet från en djurisk nivå till en mänsklig nivå och sedan till en gudomlig nivå.

Målet med mänskligt liv är att bli en medskapare med Gud och det kan bara ske, när vi är kärleksfulla, osjälviska och positiva. Det som skiljer en gudomlig människa från en vanlig människa är att en gudomlig människa uttrycker Gud inom sig genom att lägga ner sitt mänskliga liv och istället uttrycka direkt från skaparen. En vanlig människa är bunden av naturlagarna som säger att en människa, precis som djuren inte kan bota och befria människor på ett övernaturligt sätt som bön. Den gudomliga människan, däremot botar och befriar människor genom bön, eftersom hon har lagt ner sitt egoistiska liv och lever ett med Gud genom att medvetet umgås med Gud och uttrycka direkt från Gud. Himlen på Jorden blir resultatet.

New Enligt vardagskristna är Jesus 100% gudomlig, därför att han är Guds son och 100% mänsklig, därför att han föddes och levde på jorden precis som en människa. En människa är bara 100% mänsklig och 0% gudomlig eftersom Gud skapade människan av stoft från jorden och blåste in livsanden genom hennes näsa (1 Moseboken 2:7). Judendomen var från en början en materialistik religion utan tro på uppståndelse, eftersom det det inte fanns någon ande som hade evigt liv som kunde uppstå, utan det mänskliga livet på jorden visade sig genom att människan andades. När hon slutar att andas dör hon. Av jord är du kommen, till jord skall du åter varda, som prästen säger vid begravningen.

"Paulus visste att en del av rådet bestod av saddukeer och en del av fariseer. Därför ropade han: Bröder, jag är farisé liksom alla mina förfäder. Och jag står inför rätta här i dag, därför att jag tror på uppståndelsen från de döda. Detta delade omedelbart rådet i två delar. Saddukeerna säger nämligen att det inte finns någon uppståndelse, eller några änglar eller några andar, men fariseerna tror på allt detta." (Apostlagärningarna 23:6-8)

Jesus Kristus som inte var farisee, ville lära ut sanningen om människan som han hade lärt sig från Fadern som lever inom Jesus Kristus:

Jesus svarade: "Min lära är inte min, den kommer från honom som har sänt mig. Om någon vill göra hans vilja ska han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv. (Johannes 7:16-17)

Märk väl att det står göra hans vilja. och inte: "Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. (Johannes 3:16).

Jesus gjorde två saker medans han vandrade på jorden. Han undervisade om Guds oföränderliga lagar som är skrivna i skapelsen för dem som kan läsa skapelsen och han levde inte för sig själv, utan han uttryckte hela tiden faderns vilja inom sig:

"Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? Orden jag talar till er säger jag inte av mig själv. Fadern bor i mig och gärningarna är hans verk. Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig. Och kan ni inte det, tro då för gärningarnas skull. Jag säger er sanningen: Den som tror på mig ska göra de gärningar som jag gör. Och större än så ska han göra, för jag går till Fadern." (Johannes 14:10-12)

Det fanns alltså två viljor i Jesus kropp. Jesus egen vilja och Faderns vilja. Jesus uttryckte hela tiden Faderns vilja och alla helande och befrielser var Faderns verk. Jesus kunde själv inte utföra något under, utan det var Fadern inom Jesus som utförde undren genom att Jesus dog bort från sin egen vilja och uttryckte endast Faderns vilja.

Jesus var så hängiven faderns vilja att han sa:

"Jag och Fadern är ett." (Johannes 10:30)

Vilket troskristna personer för fram som ett bevis på att Jesus var Gud själv. Men läser man vad som står. Inser man att det är fråga om en sammanblanding mellan två personers vilja - "Jag" och "Fadern" är "ett". Precis som salt blandas i drickbart vatten, så att det blir saltvatten. Det har blivit en förening mellan "salt" och "vatten" = "saltvatten". Man kan säga att Jesus var en vanlig människa (drickbart vatten), men att Fadern (salt) inom honom gjorde Jesus gudomlig (saltvatten).

"Så ska ni be: "Vår Far i himlen, låt ditt namn bli helgat."

Gud bor i det perfekta medvetandet och vi skall se upp till det perfekta medvetandet.

"Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden som i himlen." Låt sanningens ljus uppstå i vårt medvetande och låt oss uttrycka Guds vilja på jorden, så som vi får ideer och tankar från himlen.

"Ge oss i dag vårt dagliga bröd." Ge oss idag ideer och tankar från himlen och mat för att mätta vår kropp.

"Och förlåt oss våra skulder, så som vi förlåter dem som står i skuld till oss."Låt oss ta bort bort orsaken till Satans rike och börja leva i Guds rike.

"Och låt oss inte föra oss in i frestelse, utan rädda oss från det onda". Gud är ljus och inget mörker finns i honom och därför frestar han ingen. (Matteus 6:9-13)

- Hermes Atar Trismegistus

tillbaka till länksidan
förslag
läs och skriv i min gästbok