De gamla livsmästarnas lära
Bodhiträdet där Siddharta Gautama nådde upplysning och blev den första Buddhan
Den gyllene medelvägen ("...Den väg är smal som leder till livet.."
Matteus 7:14) (åter)upptäcktes av Siddharta Buddha efter att han utfört
insiktsmeditation
under ett träd vid Neranjaros stränder. Efteråt höll han sin berömda benarespredikan
för fem tiggarmunkar.
Han berättade att han hade vandrat begärets väg med
utsvävningar och njutning och att han också prövat på asketens självplågande liv, men
inte funnit tillfredställelse och upplysning i någon av dessa.
Det var först när han undvek ytterligheter och prövade på
Vipassana Meditation
som han av en händelse en gång tidigare i sin barndom erfarit på sin faders ägor som
han blev upplyst och tillfredställd.
Vidare berättade han om de fyra ädla sanningarna om duhkha/dukkha (disharmoni,
bekymmer, obehag, lidande, smärta etc)
A. Exempel på duhkha/dukkha.
B. orsaken till duhkha/dukkha.
C. upphävandet av duhkha/dukkha och
D. Den ädla åttafaldiga vägen som i praktiken leder till att duhkha/dukkha
upphävs.
Dessa åtta är:
1. rätt insikt
2. rätt beslut
3. rätt tal
4. rätt handling
5. rätt liv
6. rätt strävan
7. rätt närvaro i nuet
8. rätt försjunkenhet (koncentration)
Till den åttafaldiga regeln har buddhismen fem levnadsregler:
1. inte döda
2. inte stjäla
3. inte ha sex utanför äktenskapet
4. inte ljuga
5. inte berusa sig
Dock är det inte alla som håller med Siddharta Buddha om orsakerna till
duhkha/dukkha eller ens hur man upphäver duhkha/dukkha.
Under den tid som Siddharta Gautama Buddha levde ca 560-4?? f.kr så hade det religiösa
tänkandet nått mycket långt. Bakgrunden var att de Indo-europeiska Arierna (ett herde
och krigarfolk) hade påbörjat invasionen av Indien ca 1500 f.kr.
Med sig hade de sin religion som baserades på dyrkan av naturkrafterna samt sitt
skriftspråk sanskrit. Men när de kom till Indusdalen mötte de släktingarna till de
högciviliserad urbefolkningen som hade kommit betydligt längre i sin religion med
bland annat kunskap om de skapande, upprätthållande och förstörande krafterna samt en
ide om en världssjäl.
Under den vediska tiden (ca 1500-1000 f.kr) utvecklades
det Ariska prästerskapet brahmanerna som fick en mycket stark ställning bland folket.
Brahmanerna påstod att de genom offer och kultgärningar kunde behärska naturkrafterna.
Det var under denna tid som naturkrafterna blev personifierade gudar och även
urbefolkningens krafter/gudar Brahma, Vishnu och Shiva blev alltmer framträdande.
Mellan ca 1000-500 f.kr fick de olika gudarna för första gången i skrift
(Upanishaderna) konkurrens av den opersonliga världsanden Brahman och den individuella
själen Atman samt läran om själavandringen och karmas lag.
Det var först och
främst anhängarna av den opersonliga världsanden Brahman som exempelvis Siddhas,
Yogis, Sadhus, Sanyasis.. som ifrågasatte Siddharta Buddhas lära. Hur är det möjligt
att livstörsten kan vara orsaken till att duhkha/dukkha existerar? Hela
skapelsen går ut på att frambringa nya generationer av liv. Med andra ord: Världsanden
Brahman vill leva genom skapelsen.
En annan fråga är Siddharta Buddhas ensidiga betoning av upphörandet av
duhkha/dukkha. Hur når man fram till de eftersträvansvärda egenskaperna som
exempelvis Kärlek, Givmildhet, Förlåtelse, Ödmjukhet, Vänskap, Godhet, Insikt,
Förståelse, Intuition, Kunskap, Visdom samt vad skapar Glädje och Lycka?
Nirvana/Nibbana är Buddhisternas slutgiltliga mål. Nirvana/Nibbana
beskrivs som ett inre saligt tillstånd som brukar beskrivas i negativa termer, "icke
det" och hänvisar först och främst till utslocknadet av orsakerna till
duhkha/dukkha. Nirvana/Nibbana är något upphöjt, formlöst och evigt.
Efter Siddharta Buddhas död blev det som vanligt när många människor följer en
lära. Man började tvista om hur man skulle tolka läran. Buddha lärans anhängare
splittrades i två huvudgrupper:
Hinayana/Theravada/den lilla vagnen:
Återfinns i huvudsak i Sydostasien. Är en Buddhistisk ateism som påstår att endast
munkar (arhats) kan uppgå i Nirvana/Nibbana.
Mahayana/den stora vagnen tror på att alla människor kan uppgå i
Nirvana/Nibbana men förespråkar att Buddha aspiranterna på grund av medlidande
först blir Bodhisattvas för att hjälpa sina medmänniskor på vägen till
Nirvana/Nibbana.
Vajrayana/Diamantvagnen 600 e.kr- återfinns
främst i länderna i Himalaya.
Lamaism 600 e.kr - Tibetansk form av
Buddhism.
Ch'an-Zenbuddhism återfinns i huvudsak i Kina och Japan,
framhåller den intuitiva kunskapen som den enda möjliga vägen.
Jesus Kristus Messias ifrågasatte om det verkligen är livstörsten som är
orsaken till duhkha/dukkha. Enligt honom är livstörsten något naturligt och
positivt. Istället är det felaktiga sättet att leva som orsakar duhkha/dukkha.
"Om någon vill följa mig, skall han ta sitt kors på sig och följa mig. Den som vill
bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall
vinna det. Ty vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men tar skada
till sin själ?" (Matteusevangeliet 16:24-26).
Själv undrar jag om det inte är
möjligt att vända livstörsten till något positivt fast på ett annat sätt. Man skulle till
exempel genom att finna de orsaker som skapar ungdomlighet och leva ut dessa i livet,
skapa ett sinne som är "evigt ungt" fastän åren går. Dessutom ingår alltid
givandets lag i allt det vi gör.
"Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty
med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det
mätas upp åt er." (Matteus 7:1-2) och
"...Det människan sår skall hon också
skörda. Den som går på sidan av den "gyllene medelvägen" skall inte möta frid och
upplysning. Men den som cyklar på den "gyllene medelvägen" med de åttaekrade hjulen
skall finna frid och upplysning..." (Galaterbrevet 6:7-9
Bhoddisattva Hermes Atar Trismegistus väldigt fria översättning.) samt
"Samla
inte skatter på jorden, där rost och mal förstör och där tjuvar bryter sig in och själ.
Lev ert liv i Nirvana/Nibbana där varken rost eller mal förstör och där inga
tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att
vara. (Matteus 6:19-21 Tänkaren Hermes Atar Trismegistus buddhistiska översättning).
Genom att finna orsakerna till det önskvärda och leva dessa skulle vi
kunna skapa ett jordisk paradis utan motstycke. Dessutom skulle samhället alltid
utvecklas, eftersom individerna alltid utvecklas.
Livsvetenskaperna måste i ett
sådant samhälle till slut konkurrera ut de materiella vetenskaperna, eftersom ett
sådant samhälle har som mål att finna livet själv, istället för som nu - konstruera,
producera och återavända för att kunna köpa och sälja.
Det står klart för vem som helst som studerar det västerländska samhället att det har
som mål att bara existera och driva fram den materiella vetenskaperna. Det är därför
den rika världen satsar den ofantliga summan 800.000.000.000 SEK på en helt meningslös
rymdstation
istället för att avskaffa fattigdomen.
- Hermes Atar Trismegistus
tillbaka till länksidan
E-mail
läs och skriv i min gästbok