Striden om vårt fokus i stormande tider



Jesus


Under en längre bön- och fasteperiod i början av 2022 visade Herren mig hur det kommer att storma ordentligt kommande år. Jag såg hur olika stormar, dvs kriser och skakningar, skulle drabba både Sverige och jorden parallellt. Bara några månader efter Herren talat till mig började stormarna, som både var andliga, religiösa, ekonomiska, politiska och krig, att komma och avlösa varandra i en eskalerande takt.

Jag tror vi alla vet var dessa stormar i slutet kommer leda till: en uppgörelse mellan djävulen och Jesus en gång för alla där Jesus är den självklara vinnaren och Guds rike fullt ut kommer att manifesteras på den här jorden.

Därför förstår vi att vår fiende, innan hans tid är över, gör allt för att stjäla, slakta och förgöra så mycket han kan i människors liv.

Snart kommer djävulens lösning på världens alla skakningar och kriser att visa sig öppet i vår värld genom att sända sin ”frälsare” Antikrist.

Det är lätt, när så mycket runt oss skakar, att bli fylld av oro och fruktan och tappa fokus men i och genom allt vi kommer att möta och gå igenom kommer Jesus, vår gode Herde, alltid vara med och leda oss.

Som Guds folk behöver vi inte fokusera på allt mörker, eller på stormarna som nu drar fram, utan i stället lära oss att navigera som Herrens sjömän på ett stort, öppet hav.

Att navigera i egen kraft och egen visdom är omöjligt. Vi behöver därför var och en prioritera vårt böneliv. I gemenskapen med Herren får vi den hjälp, vishet och klarhet vi behöver.

Mark 4:35-41

”Och samma dag, när det hade blivit kväll, sa han till dem: Låt oss fara över till andra sidan. När de hade sänt iväg folket, tog de honom med i båten som han redan var i. Och andra små båtar följde också med honom. Och det blåste upp till kraftig stormvind, och vågorna slog in i båten, så att den höll på att fyllas. Men han själv låg i aktern och sov på en dyna. Då väckte de honom och sa till honom: Mästare, bryr du dig inte om att vi går under? Då stod han upp och befallde strängt vinden och sa till sjön: Tig! Var stilla! Då lade sig vinden och det blev alldeles stilla. Och han sa till dem: Varför är ni så rädda? Hur kommer det sig att ni inte har tro? Och de blev mycket förskräckta och sa till varandra: Vem är då denne, eftersom både vinden och sjön lyder honom?”

Vad kan vi lära oss av Jesus när han mötte stormen?

1. Jesus hade ett fokus: Låt oss vara över till andra sidan. Målet, fokus var på andra sidan sjön. Jesus hade ett tydligt mål. Vi har också ett tydligt mål, vår kallelse, vårt uppdrag.

2. Jesus vilade (trons vila) sov tryggt i båten, i sin Faders närvaro, frid, trygghet och förtröstan. Vi kan vila i vår Faders närvaro, förtröstan på honom, han frid, beskydd etc.

3. Jesus lät ingen oro, bekymmer, rädsla eller fruktan få någon ingång i hans hjärta eller sinne. Jesus såg stormen i vitögat och konfronterade stormen med makt, auktoritet.

4. Jesus tillrättavisade lärjungarna därefter: varför är ni rädda? Hur kommer det sig att ni inte har tro? Jesus vill lära oss idag att leva fria från rädsla, fruktan och otro och leva i tro, förtröstan på honom, vår himmelska fader och Guds Ord.

LYSSNA PÅ DEN HELIGE ANDES RÖST

Vi kan lära oss att helt och fullt förtrösta på Herren och välja att lyssna på den helige Andes röst mer än alla andra röster i världen och i media. Jesus talade tydligt om att lyssna på Herdens röst och inte på en främlings eller fiendens röst.

”Och när han har släppt ut sina egna får, går han före dem, och fåren följer honom, för de känner hans röst. Men en främling följer de inte utan flyr från honom, därför att de inte känner igen främlingars röst.”, Johannes Evangelium.

SE TILL ATT DU HAR OLJA I DIN LAMPA

Jag är övertygade om att vi också behöver leva i regelbunden bön och fasta genom vilka vi hämtar ny kraft, smörjelse och olja till våra lampor. Utan olja, Guds närvaro och smörjelse i våra liv blir allt trögt, ja till och med omöjligt att fullt ut lyda Gud.

”De oförståndiga tog sina lampor, men tog ingen olja med sig. Men de visa tog olja i sina kärl, tillsammans med sina lampor.”, Matteus Evangelium

BLI ROTADE I GUDS ORD

Utöver detta bör vi bli rotade och grundade i Guds ord så vi inte blir bedragna eller vilseledda av liberal teologi eller någon villolära. Vi behöver mer än något annat varje dag fästa vår blick på Jesus, vår Herre, Frälsare och vårt exempel som vi följer. Jesus talade Ordet när djävulen frestade honom. Jesus var Ordet och levde i Ordets sanning och stod på Ordets grund i alla lägen.

”Och frestaren kom fram till honom och sa: Om du är Guds Son, så befall att dessa stenar blir bröd. Då svarade han och sa: Det står skrivet: Människan ska inte leva bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun.”, Matteus Evangelium

KÄMPA TRONS GODA KAMP

När vår kära vän Anders Gerdmar nu gick hem till Herren slog det oss; Vi kan inte veta eller bestämma hur många år eller ens dagar vi har kvar innan vårt lopp på jorden är över. Men en sak kan vi bestämma över: oavsett vad vi möter eller får gå igenom kan vi alla kämpa trons goda kamp, precis som Anders gjorde, hela vägen i mål.

”Kämpa trons goda kamp, sök att vinna det eviga livet, som du också har blivit kallad till och den goda bekännelsen har du bekänt inför många vittnen.”, 1 Timoteusbrevet

”Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat loppet, jag har bevarat tron.”, 2 Timoteusbrevet

Jesus vill, som vår herde, försörjare, beskyddare och läkare, visa dig och mig hur vi kan vandra på den smala vägen, hur vi kan kämpa trons goda kamp. Vi har inget att frukta. Bara tro på Ordet!

RES PÅ DIG I BÖN OCH ANDENS KRAFT

Låt oss i tro, genom bön resa på oss i den helige Andes kraft och lyda allas vår kallelse: att predika evangelium om Jesus till en förlorad värld både i Sverige och till de onådda folken.

Bara i Bön och i Andens kraft kan vi fullt ut följa, lyda och göra vår kallelse. Ditt böneliv, tungotalet, lovsången, fastan när ingen ser dig, är avgörande om du kommer vinna striden om ditt fokus.

”Men du, när du ber, gå in i din kammare och när du har stängt din dörr, be till din Fader som är i det fördolda. Och din Fader, som ser i det fördolda, ska belöna dig synligt.”, Matteus Evangelium

”Men när du fastar, smörj ditt huvud och tvätta ditt ansikte, för att människorna inte ska se att du fastar, utan din Fader som är i det fördolda. Och din Fader, som ser i det fördolda, ska belöna dig synligt.”, Matteus Evangelium

FÄST DIN BLICK PÅ JESUS

Oavsett vilka prövningar, svårigheter och kriser vi kommer att få gå igenom framöver vet vi att Jesus alltid kommer vara med oss.

Herren kommer att hjälpa oss och han kommer också att hjälpa dig att navigera genom alla stormande hav som ligger framför. Låt oss därför, oavsett vad som sker, aldrig tappa blicken på Jesus. Han är den som var, är och som en dag kommer tillbaka!

”Då vi nu har en så stor sky av vittnen omkring oss, låt oss lägga av allt som tynger och synden som så lätt snärjer oss, och löpa uthålligt i det lopp vi har framför oss, och se på Jesus, trons upphovsman och fullkomnare, som på grund av den glädje som låg framför honom uthärdade korset utan att bry sig om smäleken, och som satte sig på högra sidan om Guds tron. Tänk därför på honom som har fått stå ut med sådan motsägelse från syndarna, så att ni inte tröttnar i era själar och ger upp.”

- Marcus Bloom

tillbaka till länksidan
förslag
läs och skriv i min gästbok