Se upp till Jesus och få andligt liv



Jesus Kristus

Och så som Mose upphöjde ormen i öknen måste Människosonen bli upphöjd. (Johannes 3:14)


Jesus kom för att människorna skulle få andligt liv. Och låt oss ha blicken fäst på Jesus, trons upphovsman och fullkomnare (Hebreer 12:2)

Att vara trons upphovsman, måste betyda att det inte funnits någon före Jesus som har haft samma tro. Alltså lärde Jesus ut en ny religion, förklätt till Judendomen. Inte undra på att Jesus lära och gärningar blev ifrågasatt av Fariseerna, Saddukéer och De skriftlärda.

Kristendomens mest berömda vers är: "Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." (Johannes 3:16) och kristna tror än idag att bara man tror på Jesus, så får man automatisk evigt liv efter domen. Men redan i efterföljande vers står det att Jesus INTE ska döma världen, utan rädda den: "Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli räddad genom honom." (Johannes 3:17)

Hur ska världen räddas genom Jesus? Jo, genom att mänskligheten blir 100% efterföljare till Jesus. INTE genom att sitta hemma och tro på att Jesus dog för våra synder skull. Jesus sade klart och tydligt att leva som en efterföljare till honom är lättare än att sitta hemma och tro på att Jesus är räddningen till evigt liv: "Kom till mig, alla ni som är trötta och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar, för mitt ok är milt och min börda är lätt." (Matteus 11:28-30)

Att vara en Jesus efterföljare är att varje morgon vara mild och ödmjuk i hjärtat och be: Jesus jag kan ingenting själv. Var vänlig och visa mig hur jag idag skall hjälpa alla varelser på jorden.

Dagens kristna är tyvärr följeslagare till Paulus eftersom de tror att: om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli räddad. Med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir räddad. (Romar 10:9-10). Jesus Kristus lära är annorlunda eftersom den handlade om Guds rike på jorden och inte Guds rike efter döden:

Från den tiden började Jesus predika och säga: "Omvänd er! Himmelriket är nära." (Matteus 4:17) Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma, svarade han: "Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. Ingen ska kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er och mitt ibland er." (Lukas 17:20-21) "Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? Orden jag talar till er säger jag inte av mig själv. Fadern bor i mig och gärningarna är hans verk. Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig. Och kan ni inte det, tro då för gärningarnas skull." (Johannes 14:10-11)

På grund utav att kristna läser hela nya testamentet och nya testamentet till övervägande del består av brev från Paulus. Så följer man Paulus lära, istället för Jesus lära som den beskrivs i evengelierna. Jag försöker vara en efterföljare till Jesus Kristus och alla som efterföljer Jesus Kristus, räknar jag tillhöra Jesusism.

Det är enkelt att tvivla på vad Paulus säger: "Liksom i alla de heligas församlingar ska kvinnorna vara tysta i era församlingar. De får inte tala utan ska underordna sig, som också lagen säger. Vill de veta något ska de fråga sina män därhemma, för det är en skam för en kvinna att tala i församlingen." (1 Korintier 14:33-35)

Tänk er själva om kvinnorna vid graven hade tigit hos de församlade och bara frågat Petrus: "Har Jesus uppstått från de döda?" Då hade Petrus och lärjungarna sagt: "Naturligtvis inte, han dog på korset!". och det var den väckelsen!

"Den som älskar far eller mor mer än mig är inte värdig mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig är inte värdig mig. Den som inte tar sitt kors och följer mig är inte värdig mig. Den som finner sitt liv ska mista det, och den som mister sitt liv för min skull ska finna det." (Matteus 10:37-39)

Den som finner sitt världsliga liv skall mista det, men den som slutar leva sitt värdsliga liv för Jesus skull skall finna sitt andliga liv. Se på vad Jesus gjorde i de fyra evangelierna och gör du samma sak, så att du blir räddad till Jesusism. Jesus gjorde tre saker: Undervisade folket, botade kroppsligt sjuka och befriade människor med psykiska problem: Att vara en Jesus efterföljare är att se upp till Jesus och bli lik honom, genom att leva som han gjorde för 2000 år sedan.

Jesus var en undergörare och du frågar naturligtvis: "Hur skall jag kunna göra under, jag är en vanlig människa och ingen supermänniska." Vad sa Jesus om under?

Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt, men inte för Gud. För Gud är allting möjligt." (Markus 10:27) Jesus svarade dem: "Jag säger er sanningen: Sonen kan inte göra något av sig själv, utan bara det han ser Fadern göra. Vad Fadern gör, det gör också Sonen. (Johannes 5:19) Jesus sade till honom: "Om du kan? Allt är möjligt för den som tror." (Markus 9:23) Vi skall göra som Jesus och tro att Fadern inom oss, kan göra under.

Utan tro är det omöjligt att behaga Gud, för den som kommer till Gud måste tro att han finns och att han lönar dem som söker honom. (Hebreer 11:6) Om någon av er brister i vishet ska han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan att kritisera, och han ska få. Men han ska be i tro, utan att tvivla. Den som tvivlar liknar havets våg som drivs och piskas av vinden. En sådan människa ska inte tänka att hon kan ta emot något från Herren, splittrad som hon är och ostadig på alla sina vägar. (Jakob 1:6-8)

Och han sade till dem: "Gå ut i hela världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt ska bli räddad, men den som inte tror ska bli fördömd. Dessa tecken ska följa dem som tror: I mitt namn ska de driva ut onda andar. De ska tala nya tungomål....De ska lägga händerna på sjuka, och de ska bli friska." (Markus 16:15-18) Märk väl att under i vår tid kommer utav att vi tror. Tror som Jesus trodde, om Jesus tro kan ni läsa om i de fyra goda nyheterna - de fyra evangelierna.

- Hermes Atar Trismegistus

tillbaka till länksidan
förslag
läs och skriv i min gästbok