Jesus Kristus - Den gode herden



Johannes 12:32 Och när jag har blivit upphöjd från jorden skall jag dra alla till mig.

När Jesus kom till världen var mänskligheten i ett kompakt andligt mörker, med avgudadyrkan och materialism. Detta ändrade Jesus på genom sina mirakler som han utförde med hjälp av Guds Kraft och genom den sanna undervisning om det andliga riket på jorden som kommer från himlens Gud.

Johannes 10:9 Jag är dörren. Den som går in genom mig skall bli räddad, och han skall gå in och gå ut och finna bete.

Jesus Kristus är dörren till det andliga livet och genom att gå in genom dörren som han öppnar skall vi finna andlig mat att äta.

Johannes 10:14-18 Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern, och jag ger mitt liv för fåren. Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Dem måste jag också leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så skall det bli en hjord och en herde. Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka. Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta det tillbaka. Det budet har jag fått av min Fader."

Jesus Kristus är den gode herden för alla som vill leva ett andligt liv och vi skall bli en församling med Jesus Kristus som ledare.

Johannes 15:4 Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig.

Det är genom att medvetet förbli i Jesus Kristus gemenskap som vi bär frukt.

Som kristna skall vi skänka mat och förnödenheter till de fattiga som det står i

Matteus 25:35-40 Ty jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var främling och ni tog emot mig. Jag var naken och ni klädde mig. Jag var sjuk och ni besökte mig. Jag var i fängelse och ni kom till mig. Då skall de rättfärdiga svara honom: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka? Och när såg vi dig vara främling och tog emot dig eller naken och klädde dig? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig? Då skall konungen svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig.

Jesus vill att vi kristna skall följa några enkla regler i vårt andliga liv:

Lukas 6:37-42 Döm inte, och ni skall inte bli dömda. Fördöm inte, och ni skall inte bli fördömda. Förlåt, och ni skall bli förlåtna. Ge, och ni skall få. Ett gott mått, packat, skakat och rågat skall Gud ge er i famnen. Ty med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er." Han gav dem också en liknelse: "Kan väl en blind leda en blind? Faller då inte båda i gropen? En lärjunge är inte förmer än sin lärare, och när någon har blivit fullärd blir han som sin lärare. Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Hur kan du säga till din broder: Broder, låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta bort flisan ur din broders öga.

Vi skall inte fördöma andra, utan vi skall förlåta alla. Vi skall se till att vi ger ut Guds Kärlek till vår nästa och gör Guds vilja, så vi inte vandrar i mörkret och faller i dikena på den smala vägen. Dessutom skall vi inte vara felfinnare hos andra personer, utan vi skall först och främst arbeta på våran egen räddning!

Matteus 5:44-48 Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er. Då är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Ty om ni älskar dem som älskar er, vilken lön får ni för det? Gör inte publikaner det också? Och om ni hälsar endast på era bröder, vad gör ni för märkvärdigt med det? Gör inte hedningar det också? Var alltså fullkomliga, såsom er Fader i himlen är fullkomlig.

Gud älskar alla människor lika mycket, han har ingen favorit och därför älskar han även våra ovänner och han vill att förföljelsen skall upphöra genom att vi ber för de som förföljer oss. Jesus uppmanar oss att handla perfekt och se på varje människa vi möter genom Faderns ögon. Vi kristna är små kristusar och Jesus är vår bror och en stor Kristus. När Jesus var nere på Jorden så gjorde han enbart Guds vilja och var därför hela tiden i Gudsmedvetandet. Han var fullkomlig och han vill att vi också skall vara i Gudsmedvetandet genom att vi gör Guds vilja. Konsten är att göra Guds vilja i våra vardagliga sysslor när vi inte är församlade i kyrkan och det kan vi göra genom att ha sinnet fullt av kärlek och tro.

Att leva som kristna innebär förutom att försöka göra Guds vilja i varje situation också att leva ut missionsbefallningen:

Matteus 10:1 Jesus kallade till sig sina tolv lärjungar och gav dem makt att driva ut orena andar och att bota alla slags sjukdomar och krämpor.

Matteus 28:18-20 Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut.

Varje dag skall man läsa ett kapitel ur Nya Testamentet samt umgås med Jesus Kristus i stillhet och tystnad genom att söka honom och bli helade, befriade och upprättade genom hans gudomliga närvaro. Det står i Nya Testamentet i

Matteus 7:7-8 Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.

Vi kristna som är Jesus lärjungar längtar efter att få föra fram budskapet om Jesus till vår nästa och Jesus Kristus som bor i himlen älskar att få umgås med oss Kristna lärjungar och han vill att vi skall älska Gud och varandra som han förkunnar:

Lukas 10:25-28 Då kom en laglärd fram och ville snärja honom och frågade: "Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv?" Jesus sade till honom: " Vad står skrivet i lagen? Vad läser du där?" Han svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv". Jesus sade till honom: "Du svarade rätt. Gör det, så får du leva."

1 Johannesbrevet 4:7-8 Mina älskade, låt oss älska varandra, ty kärleken är av Gud, och var och en som älskar är född av Gud och känner Gud. Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, ty Gud är kärlek.

Gud är alltså kärleken och den som älskar Gud och sin Nästa lever i Kärlekens vibrationer.

1 Johannesbrevet 2:10 Den som älskar sin broder förblir i ljuset, och i honom finns inget som leder till fall.

Lukas 11:34-36 Ditt öga är kroppens lykta. När ditt öga är friskt får också hela din kropp ljus, men när det är sjukt ligger också din kropp i mörker. Se därför till att ljuset i dig inte är mörker. Om hela din kropp har ljus och ingen del ligger i mörker, då får den ljus helt och hållet, som när ljuset från en lampa lyser på dig med sitt klara sken.

Den som vandrar i kärlek är i ljuset och vi blir ljus om vi ser på andra med kärleksfulla ögon.

Johannes 15:10-11 Om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek, liksom jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek. Detta har jag talat till er, för att min glädje skall vara i er och för att er glädje skall bli fullkomlig.

Jesus undervisar att det yttersta kännetecknet för en Kristen är glädje. En Kristen som dagligen umgås med Jesus bubblar över av Glädje och inte bara det, han vill dela med sig av sin glädje och vill att andra människor skall bli Jesus lärjungar så att också de skall erfara Glädjekällan i sina liv.

tillbaka till länksidan
förslag
läs och skriv i min gästbok