Att uttrycka Guds Ande

Iswarya Menon

Iswarya Menon



HERRENS ANDE ÄR ÖVER MIG, för HAN HAR smort mig till att förkunna glädjens budskap för de fattiga. HAN HAR sänt mig att utropa frihet för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren. (Lukas 4:18-19)

Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? Orden jag talar till er säger jag inte av mig själv. Fadern bor i mig och gärningarna är hans verk. (Johannes 14:10)

Jag har inte kommit ner från himlen för att göra min egen vilja, utan hans vilja som har sänt mig. (Johannes 6:38)

Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden som i himlen. (Matteus 6:10)

Som Jesus efterföljare måste vi leva på samma sätt som Jesus. Vi måste kontakta Guds Ande och uttrycka Guds tankar om oss själva och andra varelser. Först då är himmelriket nära.

Om någon vill göra hans vilja ska han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv. (Johannes 7:17)

Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma, svarade han: "Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. Ingen ska kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er och mitt ibland er." (Lukas 17:20-21)

Jag och Fadern är ett. (Johannes 10:30)

Precis som saltvatten, som består av två delar - salt och vatten. Fanns det en skillnad. Jesus var "vatten" och Fadern var "salt". Jesus överförde kraften från Fadern då han botade sjuka och befriade människor med felaktiga tankar. Kristna tror att Jesus var Gud själv. Men om man läser Johannes 10:30 så står det klart och tydligt att det var frågan om två - JAG och FADERN och i Johannes 20:17 står det: ....Men gå till mina bröder och säg till dem att jag stiger upp till min Far och er Far, till min Gud och er Gud." och lärjungarna trodde inte att Jesus var Gud, utan en profet som man kan läsa om i Lukas 24:19 ...."Detta med Jesus från Nasaret. Han var en profet, mäktig i ord och gärning inför Gud och hela folket.

När Jesus gjorde under, så accepterade han inte sjukdom som ett faktum. Istället kontaktade han Guds Andes tankar som ser perfektion och så blev Jesus kroppsvibration identisk med Guds Ande och alla som rörde vid Jesus blev helade.

Jag har levt 58 år 2024. men i mina drömmar är jag och de jag drömmer om, ofta tonåringar. Jag är så inne i drömmen att jag accepterar att jag är tonåring. Men när jag vaknar är jag snart pensionär. Det är Guds vilja att man skall acceptera att man lever i en perfekt värld där alla inklusive en själv är ungdomar och full av hälsa. När jag ser mig själv i spegeln ser jag en 58 åring. men Gud vill att jag skall acceptera Guds tankar om mig själv och alla levande varelser som gudomliga. Det är också Guds vilja att jag skall bete mig som en tonåring, fastän jag fyller 58.

Att bete sig som en tonåring och acceptera alla andra som en tonåring. Tror jag gör att man åldras saktare. Efterom det finns en skillnad mellan vad Guds Ande påstår och det som är synligt. Påverkas vår andning om vi försöker uttrycka det gudomliga om vi inte samtidigt accepterar Guds tankar som sanning.

Nu har jag drömt om att göra människor yngre. Men i drömmen så var jag hälften av tiden lycklig och andra hälften av tiden olycklig. Jag vet vad jag har gjort för fel. Jag har tvingat mig själv att se alla varelser unga. Men Guds andning och naturliga flöde har jag stoppat. Lär av barnen. När leendet finns på munnen är barn glada, lyckliga och mår bra.

Det var Jesus som undervisade om barnen:

Då kallade han till sig ett barn och ställde det mitt ibland dem och sade: "Jag säger er sanningen: Om ni inte omvänder er och blir som barnen kommer ni inte in i himmelriket. Den som ödmjukar sig som det här barnet, han är den störste i himmelriket. " (Matteus 18:2-4)

Men Jesus kallade dem till sig och sade: "Låt barnen komma till mig och hindra dem inte, för Guds rike tillhör sådana som de. Jag säger er sanningen: Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in." (Lukas 18:16-17)

Vatten är nödvändigt för allt liv och Jesus undervisade om det levande vattnet som flödar fram

Jesus svarade henne: "Om du kände till Guds gåva och vem det är som ber dig: Ge mig lite att dricka, då skulle du ha bett honom, och han hade gett dig friskt rinnande vatten". (Johannes 4:10)

"Men den som dricker av det vatten jag ger honom ska aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger blir en källa i honom med vatten som flödar fram till evigt liv." (Johannes 4:14)

Den som tror på mig, så som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." Detta sade han om Anden, som de skulle få som trodde på honom. Anden hade nämligen inte kommit än, eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad. (Johannes 7:38-39)

"Vet ni inte att ni är Guds tempel och att Guds Ande bor i er?" (1 Korintier 3:16)

Kroppen är Guds Andes tempel och precis som barnen skall frisk levande vatten i form av glädje och hälsa flöda fram från den troendes innersta. Glädjen har som biverkan att man blir blind för fel och brister hos levande varelser. Man blir som en glad hund.

Tack Göran Duveskog

Trosgnistan

som i ledaren 1/2024 förklarade Lukas 4:18-19 så bra. Det finns två verser till i samma kapitel som beskriver att det är den Heliga Anden som gav kraft åt Jesus att utföra mirakler.

Uppfylld av den helige Ande återvände Jesus från Jordan och leddes av Anden ut i öknen (Lukas 4:1)

I Andens kraft återvände Jesus till Galileen, och ryktet om honom gick ut i hela området. (Lukas 4:14)

- Hermes Atar Trismegistus

tillbaka till länksidan
förslag
läs och skriv i min gästbok